24.9.06

gypsy begeeft zich (noodgedwongen) in de grotemensenwereld

fijeuw, is me dat een weekje geweest. ik kondigde al eerder aan hoe dru-huk het zou worden deze maand. nu is er nog een kleinigheidje bijgekomen. keren we een week of wat terug in de tijd, toen lief vanop het werk belde. geen goed teken, dat doet hij enkel wanneer hij grumpy is en een niet aflatende drang voelt om al even grumpy huiswaarts te keren. dit keer bracht hij een boodschap, en neen, niet de blijde boodschap. hij had van onze landlord het bericht ontvangen dat zijn dochter in de nabije toekomst *ons* huis zou gaan betrekken. gene paniek, zei de man er nog bij, we gaan daar een klapke over doen, zodat we tot een afspraak kunnen komen waar iedereen mee kan leven... een termijn? neen, die kon hij nog niet geven. daarvoor zou hij eens met dochterlief moeten overleggen.
eerste gevoel: toink! en daar zo in de buik: stomp!
tweede: kakka!
derde: goh ja, misschien is het wel die spreekwoordelijke schup onder ons gat die twee tamzakken als fan en ikzelf meer dan een beetje nodig hebben... huren is namelijk geen optie, want zoals sommige mensen het zelf al gezien hebben, zullen wij ons maar heel moeilijk kunnen verbeteren voor de prijs die we betalen.
intussen wij naar praag alwaar wij onze zorgen vakkundig weggedronken hebben. een grote dankuwel voor het geduim mensen, het heeft wonderwel geholpen! het is een erg memorabele trouw geworden, en één van de zaligste city-trips die ik ooit al heb mogen meemaken. dat is evenwel stof voor een andere post.
vorige donderdag dan: back to business (ouch!). prangende vraag numéro uno: wat is nu eigenlijk ons budget? flink als we zijn, hadden we nog voor praag een afspraak vastgelegd bij de bank en immotheker. één klein probleem is dat ik geen kL**te begrijp van al die cijfertjes. nogal goed dat lief en schuunvoadre 1. analytisch gezien beter gerodeerd zijn, 2. deze mannen niet fysiek onwel worden van dat rekenwerk. van de financieën trekt gypsy zich alvast niet te veel aan. kwestie van het niet moeilijker en mottiger te maken dan het is.
want het gaat TOF en WIJS zijn die zoektocht, probeer ik mezelf toch voor te houden. dagboek-minded als ik ben en in het kader van deze toffe zoektocht heb ik alvast een knullig schriftje in elkaar gebokst én een overzichtsmap gekocht om alle ingewikkelde papieren systematisch op te bergen. jewel, we zitten boordevol goede voornemens.



gezien de tijdsdruk werden dan vrijdag een triljoen huisbezoek-afspraken vastgelegd. en intussen hebben we ook al mogen ontdekken hoe pokkeduur sommige kroten in gent staan.
samengevat zou ik de voorbije week-een-half omschrijven als: blik op oneindig en dooredoen... want ja, intussen wisten we nog altijd niet hoeveel tijd ons zou toegestaan zijn. vijftien telefoons (onze huisbaas neemt niet graag zijn telefoon op) en een week vol spanning later, wachtten wij het verdict knarsetandend en handenwringend af... de repliek: "oooh, sjust, moh da's nemeer nodig ze". wij opnieuw: "toink", "euhm qué???". enfin, ik had hem wel door de telefoon kunnen sleuren, zo van: "ge had ons nekeer nie kunnnen bellen of zo???". ah ja, neen, gij belt niet graag... goed, wij zijn zwáár opgelucht dat we niet uit ons huis vliegen. en, zo hebben we ontdekt, wij voelen ons klaar voor de huizenjacht, gladde makelaars, stijve notarissen en arrogante bankiers. we gaan er dus mee door.
niet dat het ooit mijn favoriete gespreksonderwerp zal worden, maar als jullie ooit iets hebben van: DAAR moet je ECHT op letten maar heeft niemand me ooit op voorhand verteld, laat maar komen :-) . en lieve vrienden, bekwaam uzelf in het spotten van huizen in het gentse -een deftige wishlist volgt later, nu ben ik het beu om erover denken en schrijven.
in the meanwhile: blik op oneindig en dooredoen! wish us luck!

6 opmerkingen:

pierre du coin zei

ALs je lijstjes zoekt van dingen die je niet mag vergeten neem dan eens een kijkje op:
http://www.livios.be/nl/_build/_serv/_chec/index.asp?content=Checklist
Daar hadden wij toch wel wat aan.
Good luck

Anoniem zei

Jeezes dat meen je niet!!
Eerst zo eventjes de schrik op het lijf jagen om nadien even gemoedelijk den boel af te blazen.. In ieder geval betekent het dat ik in het vervolg zwaar zal uitkijken naar mogelijke woonsten voor mijn allerliefste ex-huisgenootjes.., het liefst zo dicht mogelijk bij mij in de buurt..

Nathalie zei

Allez, da's nu toch erg dat die dat zomaar doet en dan gaat van "oh ja vergeten, 't is nie meer nodig". die verdient een rammeling.

Dingen waar je goed moet op letten :

kleine lettertjes in een contract.
Opletten met variabele interesten
Kijken dat het contract zo opgesteld is dat de verkoper verantwoordelijk blijft moest hij iets hebben gelogen over de staat van het huis of over bouwvergunningen en milieudinges enzo
Leg uw contract ook aan een advocaat voor ofzo.

Staat van het huis : Ga op verschillende momenten gaan kijken, om te zien voor lawaai enzo.
Goed kijken voor vocht!
Kijk ook naar de praktische indeling. Gouden tip daarvoor : als je denkt "daaraan word ik wel gewoon", dan is dat wishful thinking.

Succes!

gypsy zei

@pierre: amai dat ziet er idd heel handig uit, bedankt voor de tip!

@ruth: ja toch een beetje cruel hé. en als ge dan weet hoe dat er dan uitkomt bij dienen mens (zielig kraakstemmetje)... alvast bedankt om op de uitkijk te staan

@nathalie: een rammeling die volgt nog, al ben ik nog aan het denken op een gepastere manier (geen fysiek geweld hier) :-). dank voor al de tips, ze zijn meer dan welgekomen!

Anoniem zei

Ik heb al helemaal geen verstand van dat soort zaken, maar ik had gelukkig een kennis in de immobiliënbranche, die me toch voor veel valkuilen behoed heeft. Nu het allemaal achter de rug is, wil ik er voor geen geld van de wereld nog een keer aan beginnen. Ik wens je succes.

gypsy zei

@smiling cobra: we hebben ook het geluk bijgestaan te worden door mensen die er al wat meer van kennen... geen overbodige luxe in ons geval.