27.10.06

party-pooper

tja kijk, het is inderdaad héél fijn om heden ten dage nog op een terrasje te kunnen vertoeven. ook is het leutig dat er zoveel volk in 't stad blijft plakken. nog leutiger is dat we der allemaal schijnbaar contenter bijlopen omdat we ons nog niet moeten induffelen, geen handschoenen nodig hebben, en ons geen zorgen moeten maken dat ons haar in de war raakt door regen e.d.m.

ja, deze geneugten laten mij niet ongevoelig. wat ik echter niet over mijn lippen krijg is dit: "toch zalig hé, dat het zo schoon weer is". neen, ik word zelfs een beetje ongedurig van dat soort gesprekken. call me a party-pooper want ten volle kan ik niet van genieten van dat schoon weer. van berichten als dit hier krijg ik al helemaal de kriebels...

ik mag me dan al van het probleem bewust zijn, me er ferm zorgen over maken; tegelijk moet ik erkennen dat ik zelf geen heilig/groen boontje ben. ik doe mijn best maar mijn footprint blijft gigantisch. ondanks het feit dat ik me al fietsend verplaats, hier en daar een licht minder aansteek, helemaal frantic word als het lief de koelkast te lang laat open staan of de kraan onnodig laat lopen, een extra trui verkies boven de chauffage; blijft ook deze westerling een verspiller. daar maak ik me druk over, word ik zelfs een beetje triestig van. soms doet het me verzwelgen in een gevoel van onmacht, andere keren laat dit alles een zweem van schuldbesef achter. maar laten we met een positieve noot eindigen: ik ben zeker niet de enige die zich zorgen maakt.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Nee inderdaad. Ik kan ook niet zonder bijgedachten kijken naar het goede weer nu. (Tnx voor de link trouwens.)
Begin augustus heb ik ook eens mijn voetafdruk berekend:
http://alcyon.wordpress.com/2006/08/03/water/

maar via uw link ben ik bij een berekening uitgekomen (carbon footprint) die toch wel heel wat uitgebreider is, en die ik niet zomaar 1-2-3 kan invullen...

Anoniem zei

Ik ben er ook ten zeerste mee begaan en vind dat jij je toch meer dan behoorlijk inzet. Deden we dat allemaal maar!

Lou zei

Mooi gezegd. En idd: gelukkig lijden we niet allemaal aan dat soort kortzichtige individualisme.

gypsy zei

@alcyon: oei ja, een test die begint met 'wat is uw jaarlijks gasverbruik' is inderdaad niet makkelijk in te vullen. plus: er zijn zoveel verschillende testen te vinden. tja, met een beetje gezond verstand kom je als westerling al gauw uit bij de simpele vaststelling dat ons luxe-leven véél te zwaar weegt op de voorzieningen die moeder aarde ons biedt.

@iedereen: als nietig persoontje is het dweilen met de kraan open hé... maar ik denk altijd, als we nu allemaal ons 'verantwoordelijkheid' in de mate van het mogelijke zouden opnemen, dat het toch verschil moet maken. maar ja, ik heb niet de indruk dat veel mensen zich iets van de milieuproblematiek aantrekken. getuige het feit dat belgië op 13 staat in de lijst van grondstofverbruikers!!!! dat vind ik erg.

Anoniem zei

dank voor deze opvoedkundig zeer sterk verantwoorde woorden! ik beloof plechtig en op mijn scoutswoord mij te zullen inzetten voor de terugdringing van het energieverbruik, de vraag is inderdaad of dat ook maar ene reet zal uithalen. Ge moet ergens beginnen e!

gypsy zei

@lange j.: nu nog ons broere leren dat een douche niet per se een half uur duurt, en we zijn der. allez ja.